Există o diferență între critică și răutate și e important să distingem diferența dintre acestea. O definiție a criticii este aceasta:”a evalua calitățile și defectele unor oameni, fapte, opere”.

Prin urmare, o critică primită te poate ajuta să crești, să devii mai bun în ceea ce faci, determinându-te să ieși din zona de confort. După ce am terminat romanul, am cerut părerea a trei persoane diferite, pentru a știi ce mai pot îmbunătăți la el. Și, poate, unele critici nu mi-au plăcut pe moment, pentru că mă provocau să scot ce e mai bun din mine și, prin urmare, să rescriu anumite pasaje. Dar, după ce a trecut acel impuls de prim moment, în care mai degrabă îmi simțeam rănit orgoliul, mi-am dat seama că acele critici erau adevărate și, mai ales, constructive.

O critică constructivă subliniază minusurile dar și plusurile pe care le ai; nu se oprește doar la minusuri și, mai ales, nu îți lasă impresia că nimic din ceea ce ai făcut nu este bine, că ai doar defecte, nu și calități.

Pe când, o răutate nu are nimic de-a face cu o critică constructivă. O răutate e doar o vorbă aruncată cu dispreț, fără un fundament logic sau o sugestie de îmbunățire. Și, de obicei, răutatea nu vizează opera, ci autorul operei. Iar, în fața unei răutăți, cel mai bun răspuns este indiferența, căci nu trebuie să convingi pe nimeni de contrariu. Iar, dacă persoana răuvoitoare continuă, atunci încerci să impui niște limite și, dacă poți, te îndepărtezi de acea persoană. E important să cunoaștem această diferență și să îi învățăm și pe copiii noștri să o cunoască, pentru că e posibil să se întâlnească cu situații în care bullying-ul este prezent. Și, atunci când se vor întâlni, să nu se identifice cu etichetele puse de alții, să știe că ei sunt minunați, prețioși, că fiecare copil are un dar aparte iar, cei care rănesc prin cuvinte fac aceasta pentru că, la rândul lor, au fost răniți și nu au primit iubire. Să ne învățăm copiii să aibă încredere în ei, să filtreze părerile celorlalți, să fim alături de ei și să le arătăm cât de minunați sunt.

Lasă un comentariu